You Are Viewing

A Blog Post

Olipa kerran Tikka, jolla oli kahvila-auto

Kun jonkin asian parissa joka päivä touhuaa, niin alkaa vaistomaisesti kiinnittää huomiota juuri siihen teemaan liittyvään uutisointiin. Ehkä Rotuaarin Robin Hoodiltakin olisi aiemmin jäänyt tyystin huomaamatta tämä nuoren yrittäjän Tio Tikan tapaus Camionette – Café et Crêpes. Se ansaitsee tulla käsitellyksi jo sen vuoksi, että tällä kertaa tositarinalla on kuin onkin onnellinen loppu.

Tio Tikka sai idean kahvila-autosta, jossa myytäisiin kahvia, virvokkeita, pullaa ja crepsejä. Hän esitteli ideansa Helsingin kaupungin virkamiehelle, joka piti sitä hyvänä ja toteuttamiskelpoisena ja kehotti nuorta yrittäjää ryhtymään tuumasta toimeen. Samaa mieltä olivat jopa terveysviranomaiset, jotka olivat Tikan mukaan lähes kädestä pitäen ohjeistaneet häntä siinä, kuinka Belgiasta löytynyttä sitikkaa tulisi ehostaa kahvilakäyttöön sopivaksi. Näin tapahtuikin, ja rahaa paloi samalla 30 000.

Mutta mitä sanoikaan Helsingin kaupungin rakennusvirasto? Se sanoi, että lupaa ei tipu. Perusteita tuntui löytyvän laidasta laitaan. Jalkakäytävällä auto häiritsisi jalankulkijoita, parkkipaikalla muita autoja.  Auto ei myöskään saisi olla lähellä muita kahviloita tai terasseja, mikä kesäisessä pääkaupungissa on sula mahdottomuus. Sanottiin myös, että auto ei sovi myyntipaikaksi Helsingin keskusta-alueella, eikä se mahdu sinne. Ensimmäisen kerran kahvila-auto sai laajaa julkisuutta, kun Kauppalehti kirjoitti aiheesta 15.4. Lauantaina 16.4. tuolloin vielä eduskuntavaaliehdokkaana ollut Lasse Männistö tarjosi Kolmen sepän patsaalla autosta vaalikahvinsa. Ehkäpä juuri sieltä kertyivät ne tarvittavat 27 ääntä, jolla mies meni eduskuntaan ohi Laura Rädyn.

Yhtä kaikki, myös Tikka sai lisää julkisuutta autolleen ja idealleen. Myös autolle perustettu Facebook-ryhmä sai reilussa viikonlopussa 10 000 tykkääjää. Näin asian ympärille muodostui kansanliike, joka sai huomiota niin medialta kuin päättäjiltäkin. Sillä oli vaikutuksensa; tiistaina 19.4. Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta näytti hankkeelle vihreää valoa. Se päätti tehdä autosta pilottihankkeen, jonka pohjalta kerätään palautetta ja luodaan yhtenäiset pelisäännöt. Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri tiedotti, että Camionette voi aloittaa toimintansa tulevana kesänä. Sauri osoitti, ettei hän ole enää yölinjalla, vaan ihan oikeilla linjoilla. Hyvä Pekka!

Tikka pyrkii avaamaan kahvila-autonsa jo vapuksi. Mitä tästä opimme? Kaksi asiaa. Yhtäältä sen, kuinka suuri merkitys sosiaalisella medialla (perinteisempää mediaa mitenkään väheksymättä) voi olla jonkin yksittäisen asian toteutumisen kannalta. Toisaalta sen, että vastustuksesta huolimatta yrittäjän on herkeämättä uskottava omaan ideaansa, sillä vain siten hänen on mahdollista saada muutkin uskomaan siihen.

Rotuaarin Robin Hood toivottaa Tio Tikalle onnea ja menestystä ja aikoo mennä maistamaan niitä crepsejä mahdollisimman pian :)

Vastaa