You Are Viewing

A Blog Post

Nyt maistuu valkea kuulas!

Brändillä tarkoitetaan kaikkia tuotteeseen tai palveluun liitettäviä tietoja, mielikuvia, käsityksiä ja uskomuksia. Esimerkkeinä suurista brändeistä voidaan mainita vaikkapa Coca-Cola, Nokia tai Apple. Brändejä on monenlaisia, on heikkoja, hyviä ja vielä parempia brändejä. Kovaa nousua on tehnyt ja tekee Apple, joka on tällä hetkellä kaikkien huulilla ja lähes yhtä monen työpöydällä taikka taskussa.

Ajatellaanpa tätä nykyistä iPhone 4:ää. Siitä kohistiin jo hyvissä ajoin ennen virallista julkaisua, kun julkisuuteen tuli tieto, että Applen työntekijä olisi unohtanut prototyypin ravintolaan, ja sen löytäjä olisi myynyt puhelimen 5000 dollarilla jutun ja kuvat julkaisseelle lehdelle. Alettiin heti spekuloida sillä, oliko tämä tarkoituksellisesti järjestetty mainostemppu vai ei. Niin tai näin, puhetta riitti ja kiinnostus tuotetta kohtaan lisääntyi.

Heti samana päivänä, kun iPhone 4 tuli myyntiin neljässä ensimmäisessä maassa, alkoi kantautua ensimmäisiä havaintoja antenniongelmasta: antenni sijaitsee puhelimen vasemmassa alakulmassa, ja pideltäessä luuria tietyllä tavalla se saattaa menettää yhteyden verkkoon ja puhelu näin ollen katketa. Mikä oli Applen reaktio? Se sanoi, että mitään ongelmaa ei ole, kunhan puhelimen omistajat eivät pitele sitä kädessään ”väärällä” tavalla.

Kohu voimistui edelleen, jolloin Apple tuli jo vähän vastaan: se myönsi, että tällainen ominaisuus iPhone 4:ssä todellakin on, mutta kieltäytyi kutsumasta sitä viaksi. Sen sijaan se korosti koko ajan sitä, että samanlaisia häiriöitä on muidenkin valmistajien puhelimissa ja neuvoi korjaamaan asian ilmastointiteipillä, kynsilakalla tai suojakotelolla; asiakaspalvelijoita kuitenkin kiellettiin antamasta suojuksia ilmaiseksi asiakkaille. Lopulta Apple teki jotain itselleen poikkeuksellista ja piti tiedotustilaisuuden ilman tuotejulkistusta. Aiheena oli antenniongelma, ja nyt tuo kuuluisa suojakotelo luvattiin kaikille uudenmallisen omenaluurin omistajille. Samalla luvattiin palauttaa rahat niille pettyneille asiakkaille, jotka valitsivat mielummin sen vaihtoehdon.

Saan nyt Apple-fanien vihat päälleni, mutta sanon tämän silti: mielestäni Apple on tässä asiassa toiminut huonosti, suorastaan ylimielisesti. Ensin se kiistää ongelman olemassaolon täysin. Sitten myöntää sen, mutta syyttää siitä muita, tässä tapauksessa asiakkaita. Lisäksi se puolustautuu sanomalla, että samanlaisia ongelmia on kilpailijoillakin ja pyrkii kiinnittämään suuren yleisön huomion niihin omiensa sijasta. Niin, saahan sitä omenavarkaissa käydä, kun kerran naapurin pojatkin käyvät? Mikä oli asiakkaiden reaktio tähän? Puhelimen lanseerauspäivän aamuna Soneran verkkokauppa kaatui, koska se ei pystynyt käsittelemään niin suurta määrää tilauksia, ja kysyntä jatkuu kiivaana edelleen.

Mistä tämä kaikki johtuu? Siitä, että Applella on pettämätön kyky ymmärtää, mitkä ovat asiakkaan päätöksentekoon ja ennen kaikkea ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Palataanpa siihen brändiin; siinä toden totta on kyse paljolti mielikuvista ja käsityksistä, ei välttämättä niinkään faktoista tai rationaalisuudesta. Mitä samankaltaisempia tuotteet ovat, sitä suurempi merkitys brändillä on. Kysymys on myytävään asiaan liityvistä positiivisista tunteista, fiiliksestä, tunnelmasta. Ja niiden luomisessa, jos missä, Apple on mestari. Se hypettää häpeämättömästi tuotteidensa ominaisuuksia ja antaa ymmärtää, että on keksinyt ne itse; siitä huolimatta, että ne samat jutut ovat tosiasiassa olleet nokialaisissa tarjolla jo kauan sitten. Mutta Apple painiikin jo aivan eri kategoriassa; sitä sanotaan söpöksi, ihanaksi, cooliksi tai kivaksi. Pakkohan sellainen on ostaa. Ostohalukkuuden aikaansaamista pidetään perinteisesti markkinointiviestinnän tehtävänä, mutta Applen tapauksessa myös epäviralliset viestintäkanavat ovat suuressa roolissa.

Viestin sisällön ohella tärkeää on se, miten se sanotaan. Nokian tuotteiden teknistä edistyksellisyyttä ei ole sinänsä aihetta moittia, mutta Apple osaa kertoa kuluttajille, miksi nämä nippelit ja nappelit ovat heille niin tarpeellisia. Se saa aikaan tunteen, että juuri tällaista luuriahan tässä on iät ja ajat odotettukin. Siksi Apple:lle annetaan anteeksi antenniongelmat ja kallis hankintahinta, muun muassa. Ja mikä tärkeintä, taas saadaan aikaan paljon puhetta, ja menekki lisääntyy entisestään. Erinomaisen brändin aallonharjalla on mukavaa ratsastaa.

Nokian brändistä on vuoden aikana sulanut 58% ja osakekurssi on sekin laskenut kuin lehmän häntä konsanaan. Milloin maailman paras brändi tulee maailman parhaimmasta maasta?

Lopuksi vielä vinkki kaikille seurankipeille omenamiehille ja -naisille syksyn pimeisiin il :)toihin: teille on aivan oma deittipalvelu osoitteessa http://cupidtino.com/ :)

Vastaa