You Are Viewing

A Blog Post

Junista ja niiden raiteista

Kävin viikonloppuna Tampereella, tuossa mustan makkaran ja Näsinneulan tyyssijassa. Kuten arvata saattoi, junat olivat täynnä, koska Islannissa viime keskiviikkona alkaneen tulivuorenpurkauksen vuoksi sinivalkoisin tai muunkaan värisin siivin lentäminen ei onnistunut. Juna on yleensä se kulkuväline, joka tulee seuraavaksi mieleen.

Routavaurion vuoksi kuljimme alennettua nopeutta etenkin Oulu-Kokkola-välillä. No, meillähän on totuttu siihen, että junat ovat aina myöhässä, enemmän tai vähemmän. Ravintolavaunuunhan voisi aikansa kuluksi mennä virkistäytymään sopuhintaisen kahvin ja pullan taikka Avecran tädin omakätisesti lämmittämän (liha)pulla-aterian muodossa. Mutta voi. Ravintolavaunu saatiin teknisten ongelmien vuoksi avattua vasta paljon myöhemmin. Ja sen vihdoin avauduttua oli tuossa kiskojen keitaassa kansaa kuin Hulluilla Päivillä konsanaan: jos vaikka jonottamisesta olisi ennen Tamperetta selvinnytkin, ei istumapaikasta ollut tietoakaan.

Junamatkailu on jo hyvän tovin koettanut nostaa profiiliaan ja sitä on markkinoitu muun muassa -tai oikeastaan lähes yksinomaan- ympäristöystävällisyydellä. Mielestäni tämä onkin aivan relevantti ja kannatettava tavoite. Mutta kyse ei olekaan nyt tavoitteen hyvyydestä, vaan jostain ihan muusta. Nimittäin siitä realismista, että pelkästään tämä argumentti ei vielä riitä tekemään junasta todellista vaihtoehtoa lentoliikenteelle. Siis sellaista vaihtoehtoa, jota suuret ihmismassat siirtyisivät lentoliikenteen sijasta käyttämään; sehän lienee se perimmäinen tai ainakin ympäristön kannalta paras tavoite.

Jotta raideliikenteestä ihan oikeasti saataisiin varteenotettava vaihtoehto, pitää rataverkon kehittämiseen panostaa nopeasti ja voimakkaasti, jotta matka-ajat pidemmillä matkoilla lyhenevät. Myös junalippujen hintoja pitää saada alemmas: jos lentäminen on vain hieman kalliimpaa, matkustaja valitsee yleensä lentämisen juuri lyhyemmän matka-ajan vuoksi. Saati, jos lentäminen on halvempaa kuin junan käyttäminen, mikä on hyvin mahdollista silloin, jos ihminen pystyy joustamaan aikataulustaan. Lentolippujen hinnat kun joustavat kysynnän mukaan, toisin kuin junalippujen.

Miksi näihin kahteen asiaan pitää puuttua nopeasti?

Islannin tapahtumat ovat todistaneet sen, että muussa tapauksessa junamatkustus lisääntyy ainoastaan pakon edessä eli tilanteessa, jossa on käytettävissä vain sitä huonompia vaihtoehtoja. Vai toivooko joku, että tulivuorenpurkaukset yleistyisivät, jotta junien käyttöaste saadaan nousuun?

Vastaa